LAEVATEHAS

Ettevõttele pandi alus 70. aastatel Aquileias, Veneetsia laguuni kaldal, kus merelkäimine on juba iidne traditsioon, millele panid aluse vanad roomlased ning kus meresõidu kunsti lihviti edasi Serenissima Vabariigi ajal, ettevõtte Solaris Yachts, Solariste tootja, kandes ja jätkates seda pärandit oma oskusteabes ja toodangus. Solarise laevatehas, mille kogupindala on 26 000 ruutmeetrit, katusealuse pinnaga 6 000 ruutmeetrit, tegeleb lisaks sisuliselt tellimustööna valmistatud jahtide ehitamisele veel ka kuni 100 jala pikkuste jahtide renoveerimise ja restaureerimisega. Solaris on pühendunud meresõidukite ehitamisele ja renoveerimisele juba neli aastakümmet ning omab seeläbi hindamatut oskusteabe pagasit, mis võimaldab Solarise tehnilisele osakonnale ja professionaalsetele meistritele tippkvaliteediga purjejahtide projekteerimise ja ehitamise, milles on ühendatud ühelt poolt tipptehnoloogilised lahendused ja vastupidavus ning teiselt poolt võrratud puitinterjöörid oma ala parimate meistrite teostuses. 2018. aastal pöörati Solaris Yachts ajaloos uus lehekülg. Ajalooliselt Aquileias paiknevaid haldus- ja tootmispindu laiendati eesmärgiga tagada iga uue Solarise valmimine kõrgeimate standardite järgimisel.

MEISTERLIKKUSE TIPPTASE

Jahi salongis tislerite poolt käsitööna valminud puitviimistluse kõrgest klassist kvaliteet ja klants on Solarise visiitkaart, mis on leidnud tunnustust ning on kõrgelt hinnatud igal pool maailmas. Hoolikalt valitud väärispuit on täiuslikus kooskõlas ülima meisterlikkusega valmistatud detailidega. Käsitöömeisterlikkus on Solarise poolt endale seatud eesmärgi – tipptaseme – saavutamisel möödapääsmatu. Lõpptulemus väljendub siseviimistluse ainukordsuses ja veatuses, mis on töötatud välja kogu oma elegantsi juures funktsionaalsuse, meresõidu mugavuse ning ülima vastupidavuse osas mis tahes järeleandmisi tegemata.

 

SOLARISE AINUKORDSUS

Solaris Yachtsi iseloomustavad eeskätt kaks peamist tunnust, mis üheskoos muudavad nii selle ettevõtte kui ka toodangu Euroopa laevatehaste seas ainulaadseks: • 35-aastane kogemus mis tahes tüüpi ja mõõdus purjejahtide renoveerimisel; • laevatehase asukoht mere ääres, mis ühelt poolt võimaldab kõikide konstruktsiooniliste lahenduste katsetamise ja peenhäälestuste tegemise tegelikes meresõiduoludes enne nende lülitamist tootmisse, võimaldades teiselt poolt arendus- ja müügitiimile vahetu kogemuse arendus- ja tootmisprotsessis. Solarisel on juba alates ettevõtte asutamisest olnud eraldi osakond, mis on spetsialiseerunud nii tellimustööna valminud kui ka seeriatoodangus seisnevate jahtide remondile ja renoveerimisele igalt poolt maailmast. Nii kogemused kui ka katsetused merel on näidanud, et valdava osa purjejahtide juures esineb tuule ja lainetuse käes olulisi läbipaindumisi ja deformatsioone. Sellest annavad kinnitust nagisemine, uksed, mis meresõidu ajal liikumast keelduvad, samuti aja jooksul tekkivad praod. Seetõttu on projekteerijate ja inseneride ühine prioriteet olnud algusest peale töötada välja deformeerumatu jaht, saavutades selle konstruktsiooni katkematuse ehk teisisõnu monoliitsuse teel, mis on juba kümneid aastaid olnud kõikide Solaris jahtide trumbiks, nii nagu seda on täpsemalt kirjeldatud peatükis „TUGEVUS JA TURVALISUS”. Eeskätt tõuseb Solaris enamuse teiste laevatehaste ees esile selle poolest, et Solaris kasutab vaid ühte ja ainsat ning muutumatute mehaaniliste omadustega materjali: klaaskiud. Lisaks sellele kasutab Solaris üksnes komposiitmaterjalist, mitte puidust, vaheseinu ning lamineerib need kere külge ja, mis veelgi olulisem, teki külge, valmistades lisaks veel ka vandirauad komposiitmaterjalist (mitte terasest), moodustades seeläbi „monoliitstruktuuri” või „puuri”, mille ühiseks nimetajaks on kõiges üks ja ainukordne tunnus: komposiitmaterjalist valmistatud, kere ja teki külge lamineeritud vahesein, klaaskiust koost kere ja teki vahel, komposiitmaterjalist piki- ja põiktalastik (kandetalad ja floorid), komposiitmaterjalist vandirauad. Kõik see annab kokku ühest materjalist valmistatud puuri, mis ühelt poolt moodustab masti, vandiraudade ja kiilu tugistruktuuri ning võtab teiselt poolt vastu nende poolt avaldatavad põhilised jõud. Tüüpiliselt kasutavad laevaehitajad 5 erinevat materjali, mis on kõik erinevate mehaaniliste omadustega, näiteks: klaaskiust tekk, filler laepolstri valatud kesta ühendamiseks tekiga, silikoon vaheseina ühendamiseks laekattega, puidust vaheseinad jne. Sellisena on meie inseneridel avanenud võimalus näha, millised muudes tehastes kasutatavad ehitusmeetodid ja materjalid on kõige otstarbekamad ja tõhusamad. Lõplik otsustaja on meri ning just tänu merele saame me olla pidevas arengus ja järgida ettevõttes kestva arengu poliitikat. Solarise kvaliteet ei väljendu kaugeltki mitte üksnes struktuurielementide erakordsuses, vaid see tuleb jahil esile ka kõiges muus, kuna kasutatud on üksnes ja ainult seda, mis toimib paremini ja kestab kauem. Selliste, ainukordsete jahtide valmistamine on saanud võimalikuks üksnes tänu lakkamatule ja hoolsale tööle parimate materjalide ja seadmete valimisel ja uurimisel. Tänu ainulaadsusele on Solaris selgelt teistest oma kvaliteedilt eristuv ning selleni küündimine seeriatootmises on sisuliselt võimatu. Meie jahtide kõrge järelturuväärtuse mõistmiseks piisab vaid pilgust 35 aastat tagasi ehitatud Solarisele ja selle säilivusele.

TUGEVUS JA TURVALISUS

Ümbermaailmapurjetaja Enrico Tettamanti, kellel on seljataga 100 000 ookeanimiili ja kelle kontol on 7 Cape Horn regatti, valis pärast seda, kui oli näinud Solarise jahi ehitamist, oma järgmise väljakutse teostamiseks Solaris 72 mudeli, eesmärgiga purjetada 5 aastaga ümber maailma, vürtsitades väljakutset marsruudi valikuga kaugel tavapärastest navigeerimisteedest, mis kulgeb läbi arktiliste merede. Solarise eesmärk on pürgimine alati täiuslikkuse suunas, seda isegi seal, kus seda nähagi ei oskaks. Kõik meie tootevalikusse kuuluvad mudelid, erinevalt teistest, seeriatootmises valmistatavatest ja turustatavatest jahtidest, on ehitatud vastavalt Maxi Ocean Yachts rangete standarditega kehtestatud eeskirjadele. Samas teeb Solarise sedavõrd eriliseks just selle konstruktsiooni eripärasus ning tänu ainulaadsele struktuurile on Solaris konkurentsitu jäikuse, tugevuse ja pingetaluvusega: jahi küljeseinad ja raamistiku moodustavad vaheseinad on valmistatud komposiitmaterjalist paksusega vähemalt 40 mm ning need on täies mahus lamineeritud, kusjuures tähelepanuväärne on see, et lamineeritud on need mitte ainult kerega, vaid ka tekiga, millega on hoitud ära vajadus tuginemiseks seeriaviisilisele tootmisele iseloomuliku silikoonimise järele elementide ühendamisel. See konkreetne, jahile enneolematu jäikuse andev meetod kere ja teki ühendamiseks on laevaehituse valdkonnas sisuliselt unikaalne, mis on ka loogiline, kuna see on väga kallis ega osutu juurutatavaks kasutamiseks seeriatootmises. Küljeseinad ja poolraami elemendid toimivad ainulaadse „konstruktsioonilise puurina”, mis kannab jahile langevaid punktkoormusi, nii nagu nendeks on näiteks masti, vandiraudade ja kiilu poolt avaldatava jõud. Sellisena on jaht sisuliselt deformeerumatu ega paindu läbi olenemata lainetusest või tuule tugevusest ja suunast. Lisaks hõlbustab valatud kesta puudumise asjaolu jahi põhistruktuuri ja muude, põhifunktsioone täitvate elementide ülevaatust. Konstruktsiooni lahutamatu osana on käsitletav isegi tisleritööna valminud ja kerega integreeritud viimistlus. Vandirauad ei ole valmistatud mitte terasest (vt foto lk 7), vaid on valmistatud 28-st, vaakumi all ühendatud, ühe- ja kahesuunaliste kiudude kihist. Kiil, mis on varustatud roostevabast terasest flantsiga, AISI 316, mille paksus on 30 mm ja mille mõõdud on valitud vastavalt jahi suurusele, on ühendatud kere tugiplaadiga vähemalt 30mm, nr 12 roostevabast terasest poltide abil. Solarise eesmärgiks on ühtviisi nii mugavuse kui ka ohutuse tagamine merel, seda ka kõige äärmuslikemates ilmastikutingimustes, ning sel eesmärgil on jahi iga eraldi detaili juures tuginetud alati just meresõidu ja ohutuse seisukohast kõige otstarbekama lahenduse kasutamisele. See eesmärk on saavutatud mitme teguri kombinatsiooni tulemusena: • ettevõtte oma projekteerimisosakond inseneridega, kellel on tugineda 35-aastasele kogemusele tippklassi, 36 kuni 80 jala pikkuste jahtide ehitamisel; • tiim on tihedas koostöös projekteerijaga, kelle käsutuses on kõige kaasaegsem ja täiuslikum projekteerimistarkvara (3D, FEA: lõplikel elementidel põhinev pingeanalüüs, VPP: Kiiruse prognoosimise programmid); • katsetused laboris ja merel koormuste ja vastupidavuse kontrollimiseks ajas; • vineeri, laminaatide, liimide ja epoksiidide pidev ja range kvaliteedikontroll; • kogu Solarise tiimi kustutamatu kvaliteedijanu.

MIS TEEB SOLARISTEST NII VASTUPIDAVAD JA JÄIGAD

Kõiki Solarise jahte puudutavas osas on arvukad, jahi juures meresõidul arvestatavad koormuskriitilised punktid arvutatud välja märkimisväärsete ohutusvarudega. Purjejaht seisneb keerukas süsteemis, mille juures tuleb arvestada kahe, erineva tihedusega elemendi, õhu ja vee voogude poolt põhjustatud jõududega, millele jahil tuleb vastu pidada ja mida tuleb jahti liikuma paneva jõuna ära kasutada. Jahi suurust arvestades võivad need jõud osutuda proportsionaalselt vägagi intensiivseteks: näiteks võrdub masti survekoormus jahi kaaluga. Solaris, võttes arvesse kõiki neid, jahile avalduvaid pingeid, seadis endale põhieesmärgiks jäikuse saavutamise jahi juures ning on teinud kindlaks kõik olulised punktid läbipaindumise minimeerimiseks. Täpsemalt on aladeks, kuhu langevad jahi massiga võrduvad koormused, kiilu ja kere vaheline ühendus ning masti sokli ja vandiraudade vaheline ühenduspunkt. Solaris on seega valmistatud sellises mõõdus ja sellise konstruktsiooniga, mille juures on arvestatud vajaliku ohutusvaruga, nii et kõik koormused on juhitud jahi põhikonstruktsioonidesse. Ka jahi põhikonstruktsiooni põhja- ja küljetalad ei seisne mitte valuvormina jahi sisemusse paigaldatud kestas, vaid on täies koosseisus epoksiidiga jahi kere siseküljele lamineeritud. Vaheseinad on valmistatud komposiitmaterjalist, mitte puidust, ning on täielikult kere külge ning, mis veelgi olulisem, teki külge lamineeritud. Selline ristsidestatus koos kere-tekk vahelise spetsiaalse koostelahendusega moodustab piltlikult „konstruktsioonilise puuri”, kus kõik detailid on valmistatud klaaskiust ning on sellisena samade mehaaniliste omadustega.